Peugeot 605 Siden

Peugeot 605 var tænkt som Peugeots bud på en bil i direktionsklassen. Konkurrenterne var (er) BMW 5-serie, Mercedes Benz E-klasse osv. Den nærmeste familie var Citroëns excentriske XM. 605'eren blev aldrig noget hit til trods for at det var relativt meget bil for pengene. Den var stor og rummelig, velkørende og hurtig...samt temmelig upålidelig. Især V6 motorerne var voldsomt plaget af motorskader pga en fejlkonstrueret motor.

Hvis du køber en brugt 605'er:

Karrosseri:

Her skal man lige tage et kig på dørlåsene, efter nogle års brug er de slidt op, og vil på et eller andet tidspunkt strande ejeren udenfor bilen. Prisen for den sportslige frontspoiler betales hvis man parkerer ved høje kantstene, hvor den gerne skraber på. Generelt er 605'erne rustfrie, men check at den ikke har været skadet.

Interiør:

De tre første årgang var "velsignet" med klaprende plastik i instrumentbrættet, efter 92 blev det bedre, men først rigtig godt efter 1995. Alt den komfortable elektronik kan strejke, så undersøg elruder, centrallås, elspejle, elsoltag etc.

Undervogn:

Grundet 605'erens mærkværdige hjulgeometri er dækkene ofte uens slidt, men det har nu ikke indflydelse på komforten.

Motor og gearkasse:

Batteriet på en 605'er bliver sjældent særlig gammelt, og generatoren gør gerne dette følgeskab til affaldscontaineren. Motorerne sveder gerne olie fra alle pakninger, og gearkassen drypper også ofte lystigt med. Det er svært at komme dette permanent til livs. Udstødningen ruster nemt på disse biler, hvilket er ærgerligt især på V6 modellerne, hvor den koster en herregård. Hvis den gamle 2.0 liters motor ikke rigtig vil, kan det meget vel være tændingsmodulet, der skal skiftes. Denne motor har også en svaghed for nye toppakninger. Den "lille" V6 led af børnesygdomme som rykkende motor og utætte manifolder. Dette blev dog udbedret efter 1992. Visse af disse led også af "spøgelser" i elektronikken, hvor motoren spontant gik ud, og ikke ville genstartes før der var gået et vist stykke tid. Især 1992 udgaven af den lille V6 (170 hk) led af brændte toppakninger. De brændte toppakninger skyldtes ofte for dårlige køleslanger, hvilket medførte kølevandstab. Den mest problematiske motor har været 24V modellen med 200 hk , hvor knastakselsystemet er fejlkonstrueret. Dette gav regninger på 96.000 kr til de uheldige ejere, hvis motorer stod af.

Modelhistorie:

1990:
I april præsenteres 605'eren som firdørs sedan. Fås i følgende udgaver:
605 2.0 SLi 121 hk
605 2.0 SRi 121 hk
605 3.0 SR 170 hk
605 3.0 SV 170 hk
605 3.0 24v SV 200 hk
Senere på året (oktober) introduceres "taxa"-modellerne:
605 SRDT 109 hk
605 SVDT 109 hk

1993:
I april introduceredes lavtryksturbomotoren og automatgearkasse:
605 2.0 SRti 142 hk

1994:
Så er det blevet tid til face lift. Kofangerne får kromlister, mørktonede baglygter og ændrede skørter er endvidere nyt. Den gamle otte ventilede 2.0 motor udskiftes med den noget mere moderne 16V motor fra 406 med 136 hk, lavtryksturboen får nu 147 hk. Desuden fåes endnu en dieselmotor med 129 hk.

1996:
Den aldersstegne V6 motor fra de glade 70'ere sendes på pension til fordel for motoren fra 406 V6, en moderne 24V motor på 2.9 liter og 193 hk.

2000:
605'eren har nu ikke været markedsført på det danske marked i nogle år, og afløses nu af den spritnye 607'er.

©Steffens Peugeot Sider.