Guide til lovlig ombygning

Denne guide giver en kort introduktion af forhold som man med fordel bør være opmærksom på når bilen ønskes ombygget. Desuden er der links til kontaktpersoner og forskellige relevante hjemmesider.
 
Når f.eks. bremserne, motor eller undervogn ønskes ombygget, så husk at få en godkendelse. Hvis godkendelsen mangler så er ombygningen ulovlig, idet bilen teknisk set har mistet den ”identitet” som er beskrevet i bilens originale typegodkendelse. Dette forhold vil medfører at du bl.a. risikere at bilen ikke bliver godkendt ved syn og i værste fald mister erstatningen og gjort ansvarlig i forbindelse med en forsikringssag.
 
Dog er det ikke alle opgraderinger der kan godkendes. Derfor sørg for at få godkendelsen inden der købes ind eller bygges om. Husk at foretage din ombygning så den lever op til de opstillet ændringer/krav der er at finde i godkendelsen, og husk at få godkendelsen med til næste syn.

 


Fabrikant/importør-erklæring

 

Når der skal søges om en fabrikant/importør-erklæring, så skal det ske skriftligt til importøren af det pågældende mærke. Denne ansøgning skal indeholde:

  1. En kort men præcis angivelse af den ombygning man ønsker at få godkendt (husk at angive alle de data/mål/dele du kender til).
  2. Skriv til hvilken bil du ønsker godkendelsen udstedt til (model + variant) samt skriv vognens stelnummer på ansøgningen.

Mailadresse til Citroën (alt - motor): steffenrud.nielsen@citroen.com (Steffen Rud Nielsen)
Mailadresse til Citroën (motor): soren.larsen@citroen.com (Søren Larsen)
Mailadresse til Peugeot (alt): (PEUGEOT VIL IKKE MERE UDSTEDE GODKENDELSER, DEN SERVICE GIK MED POUL)


Det er enten gratis eller koster få hundrede kroner at få en godkendelse udstedt af importøren, men i visse tilfælde forudsættes det at bilen kommer forbi et autoriseret værksted for en nærmere kontrol. I disse tilfælde må der påregnes en udgift, ligesom f.eks. et krav om bremsetest, som afholdes af ansøgeren selv.

Som udgangspunkt kan man få godkendt bremseopgraderinger hvis der i samme modelserie findes en vogn med de ønskede bremser, og delene der skal indgå i projektet skal være originale dele (dog er f.eks. skiver og klodser undtaget).

En ny motor skal minimum leve op til samme forureningsnorm, støjkrav mm, som den motor bilen oprindeligt er typegodkendt med. Den nye motor skal selvsagt være kendt af importøren. Husk også at tage kontakt til Skat for at undersøge om ændringer med motoren vil udløse en ny afgift som følge af øgede effekt.

Andre muligheder for godkendelse

 

Der findes dog andre måder at få en ombygning godkendt, men det er dyrt og specielt hvis man vælger selv at få udført de nødvendige test og dokumentation i forbindelse med en motor ombytning/tuning. Nogle fabrikanter vælges selv at få deres dele godkendt, hvilket f.eks. kan gøres med en TÜV godkendelse. Af producenter der har valgt denne løsning, kan nævnes OZ (fælge med tilhørende spacers) samt Brembo (bremsekit med større kaliber). Husk ved TUV godkendelse at seriel numrene på stumperne er overens med hvad der står i TUV godkendelsen.

Nyttige links

Når der skal ombygges, så kan diverse dele måske med fordel findes hos en autoophugger:
www.dataophug.dk
www.autodatalager.dk
www.faelleslager.dk

Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer:

Detailforskrifter for køretøjer:

Chiptuning/chipoptimering:

Hi-Speed tråd om bremseopgradering:

Skat:

Godkendte opgraderinger

For at vi alle sammen kan få noget udaf denne guide, vil vi bede jer enten sende en kopi af jeres evt godkendelse, eller blot skrive hvad i har fået godkendt, så vi kan lave en brugbar liste over hvad der er muligt. En sådan liste vil være til stor gavn for alle. Der kan mailes på webmaster@hi-speed.dk.

Disse ombygninger/opgraderinger har allerede fået en fabrikant/importør-erklæring:

Eftermontering af IC på Peugeot Partner. Tak til Carsten
Forbremser til 206 S16 Tak til Drøn
Forbremser til 306 1,8 16v. 283X26mm Tak til Henrik
Montering af 1,6 motor i 106 1,4 XS Tak til Gejlet
Gti/Rallye bagbro på 106 XS Tak til Gejlet
106 1,6 XSI, til bagbro med skiver, og 106 GTI motor. Tak til Henrik B
MI16 motor i 205 GTI
Tak til Steenp
Godkendelse af Mi16 motor i 205 GTI. Tak Til Steen-S
MI16 motor i 205 GTI, med 266 mm forbremser. Tak til Steen-S
Eftermonteret IC på 307 HDI 90 hk.Tak til Brian A
Dr. Pepper: Godkendelse på eftermonteret Intercooler på 306 HDI
Dr. Pepper: Godkendelse på montering af forbremser fra 306 GTI 22 x 283mm på 306 HDI
Dr .Pepper: Godkendelse på montering af forbremser fra 406 v6 26x283mm på 306 HDI

 

 

Hi-Speed.dk

TAK til Drøn