Udskiftning af stepmotor

Tomgangen var helt hen i vejret på min Xsara, så efter at have renset stikket til ECU'en uden at det hjalp, kom turen til at skifte stepmotoren. Jeg kontaktede først Citroën værkstedet, de ville have 2000 + moms for operationen, og jeg kunne se i Haynes hvor lidt der skulle gøres, så jeg besluttede mig for at det kunne jeg ordne selv. Selve motoren kostede ca. 1100,- hos Peugeot.


Hvordan gør man?

Først det forkromede overblik, bemærk at i polen er afkoblet på batteriet, det er VIGTIGT inden man begynder at rode med elektronikken!


Her er selve synderen så lidt nemmere at se


For at komme til torx skruerne skal man enten have en meget kort skruetrækker, eller som jeg gjorde, afmontere luftfiler kassen. Det er også nødvendigt at afmontere vacuum slangen lige ved siden af stepmotoren for at komme til. Så er stepmotoren helt fri til at blive skruet ud. Der er to skruer en foroven og en forneden.

Stepmotor klar til at blive skruet ud
 
Her er det hele så fjernet og klar til at blive monteret igen.

Set fra oven
Set tæt på
Så var den gamle afmonteret, og den nye klar, der er tydeligvis forskel på de to, den nye kunne man med forsigtighed føre palen frem og tilbage, den gamle sad simpelthen fast og den var snasket grundigt til. Bemærk også pakningen på den gamle, den følger ikke med til den nye, så hvis den ikke kan genbruges skal man have en ny.

Ny og gammel pakning

Og sådan ser den nye så ud når den er monteret, der fulgte to nye pæne skruer med, hvor der var forbehandlet med loctite, meget nydeligt!
Så er den monteret

Og endeligt skulle luftfilter kassen monteres igen samt diverse slanger. Færdigt arbejde, mindre end en times indsats!
Så er alt på plads igen

Til sidst skal - polen så monteres igen, og så skal ECU'en oplæres.
  • Tænding på motoren (uden at starte den) i et par minutter. Man kan høre stepmotoren køre på plads
  • Start motoren, lad den køre i tomgang indtil motorblæseren starter.
  • Kør en tur med blandet bykørsel, ikke for hurtigt op i omdrejninger, men igennem gearene og til ca 3000 omdr
  • Fortsæt med nogle gode accelerationer op igennem gearene, og lad motoren få lov til at trække ud.

Man kan i starten opleve at den ikke er så hurtig til at tomgangen kommer ned, men den lærer det efterhånden.

© Hi-Speed.dk

TAK til Fribse