Udskiftning af remhjul på HDi

For at skifte det berygtede remhjul på en HDi skal du bruge noget ganske simpelt værktøj.
Hvad skal der bruges?

Du skal bruge:

10 mm. Gaffelnøgle / top + skraller.
13 mm. Gaffelnøgle / top + skraller.
15 mm. Gaffelnøgle + en gaffelnøgle til at ”forlænge” den med.
22 mm. Top + skraller. Evt. en lille forlænger.
Moment nøgle.
Hjulnøgle.
Spidstang / fladtang.
En lift. (Et par bukke / en grav kan også gøre…)

Du skal have fat i remhjulet hos en Peugeot / Citroën forhandler. Hvem der er billigst, ved jeg ikke. Det er heller ikke nogen dum ide at købe 3 stk. plastikclips, af den type der holder inderskærmen. Det skal lige siges at alle billederne er fra en 306 HDi, så placering af bolte og div. clips kan variere lidt, men det burde være til at genkende på andre modeller..


Lad os så komme i gang…

Først skal bilen op på liften / bukkene / over graven.
Afmontér højre forhjul.

Løsne motor skjoldet under motoren. Der sidder 2 stk. 6 mm. bolte forrest og 2 stk. 8 mm. bolte bagerst. Der skal henholdsvis bruges en 10 og en 13 mm. gaffelnøgle / top + skraller. Der sidder 2 små plastik clips i den ene side og 1 i den anden side, som skal drejes en kvart omgang for at motor skjoldet vil komme af.
Nu skulle det gerne se nogenlunde sådan ud.

Hvis du kikker op imellem bundkaret og plastikinderskærmen, kan du se den berømte og berygtet remskive. Det er den i den blå cirkel.

Nå, vi er ikke færdige med at skille bilen ad. De små plastik clips ved de 3 blå pile, skal fjernes. Det lettes er at bruge en tang og så ellers rykke til! Det holder de sikkert ikke til, men så er det jo godt at du har købt nogle nye….

Væk med det stykke plastik, og nu burde du kunne se remskiven, nogen lunde som på billedet.

Nu skal du have fat i en 15 mm. nøgle og prøve om du kan få den på den bolt ved remstrammer hjulet. Remstrammer hjulet er den hjul i den blå cirkel. Bolten er ved den grønne pil.

Når du får fat i bolten sætter du en anden gaffelnøgle på som vist her, og trækker hårdt hen imod bilens front. Som den blå stiplede pil indikerer. Der ved løsnes kileremmen, ved den grønne pil, og kan tages af.


Løsen den bolt i midten af remskiven, med en 22 mm. top + skraller. Det kan være nemmest at sætte en lille forlænger på. Derefter ser det cirka sådan ud.


Dette er bagsiden af remskiven. Der en not gang, og den skal passe i….

Fenderen på krumtappen.

Sæt den på og skru bolten i igen. Den skal spændes med 13 kilo. Det bruger du selvfølgelig moment nøglen til. ?


Nu skal kileremmen på igen, og det gøres ved at sætte en 15 mm. gaffelnøgle på remstrammer hjulet, som da det blev løsnet. Det er nemmest at være to mand til dette her. Sæt kileremmen på forneden af remhjulet og mens en trækker hårdt hen mod fronten af bilen (det blå pil), presser man kileremmen op og rundt ved den grønne pil.

Nu burde det hele se sådan ud. Tillykke du har nu skiftet en remskive på en HDi motor.

Inderskærm og motor skjoldet monteres i modsat rækkefølge som det blev taget af..

Til en sammenligning ses her den nye (det er den nederst) og den gamle.
Det der er blankt på den øverste, er hvor ”inderstykket” har kunnet ramme pga. af det slør der kommer i remskiven, når den går i stykker. Det er derfor det gakker og skramler som en gal ude foran… Og ikke bare fordi det er en diesel… ?


Der gøres naturligvis opmærksomt på at alt arbejde på bilen ud fra denne ”vildledning” er på eget ansvar, og jeg ikke tager skylden for nogen skader der muligvis opstår på hverken bilen, føreren eller mekanikeren…

© Hi-Speed -Preben Larsen (Preben 306 HDi)