405

 

I 1987 præsenterede Peugeot sit bud på en repræsentantræser. Designet af Pininfarina skulle den tage kampen op med Mazda 626 og Ford Sierra. Den var særdeles avanceret for sin tid med en luftmodstandskoefficient på 0,29-0,31, afhængig af model, og front primært fremstillet af kulfiberforstærket kunststof. For at sikre stor vridningsstivhed, som er af væsentlig betydning for køreegenskaberne, gik bagklappen ikke ned til kofangerhøjde. Dette resulterede i en ubehageligt høj læssekant, som først blev forbedret ved faceliftet i 1992.

Hvis du køber en brugt 405'er:

Karrosseri: Selv efter alle disse år er Pininfarinas design smukt og tidløst. Det eneste man skal vogte sig for er kant- og hjørnerust. Biler med fabriksmonteret soltag skal man især være opmærksom på, idet der her kan opstå rust i hjørnerne. Hvis en nøjere inspektion ikke afslører noget mistænkeligt, vil der ikke i umiddelbar fremtid opstå rust på bilen. Kun meget få 405'ere af de tidlige årgange har idag brune pletter, og efter 1990 er der ikke meget at betænke sig på.

Interiør: Her er der masser af plads, også i bagsædet til store mennesker, og bortset fra knirke- og raslelydene er det et behageligt sted at opholde sig. Værkstederne har forlængst opgivet den ulige kamp mod det raslende instrumentbræt. Den eneste løsning er, at købe en model fra efter 1991. Her blev instrumentbrættet ændret og læssehøjden til bagagerummet sænket. Kontroller, som altid, de elektriske installationer, dvs. elruder, centrallåse, elspejle, elsoltag, tågeforlygter etc.

Undervogn: Her skal man faktisk bare kontrollere at drivakslerne ikke er færdige, da disse er en sliddel på Peugeot'er. Hvis drivakselmanchetterne er i stykker, skal de omgående skiftes, hvis man skal gøre sig håb om at redde akslerne. Når man alligevel er dernede, så se efter olietab fra motor og gearkasse. Normalt taber Peugeot'er ikke olie.

Motor og gearkasse: På motoren skal man undersøge om, der er jævn kompression på alle cylindre og om toppakningen er gået. Hvis disse ikke er i orden koster det dyre reparationer. Endvidere kan indsprøjtningssystemet gøre knuder, især styreboxen. Kontroller desuden startmotor og generator, samt om tandremmen er skiftet hver 80.000 km. En sidste ting der er værd at undersøge er termostaten og vandpumpen. På Mi16'ere kan der være revner i indsugningsmanifolden. Disse kan svejses til, men det holder ikke i længden. Mi16'eren kan også have slidt syncromesh på 2.gear'et, hvis den er blevet kørt som den lægger op til.

Modelhistorie:

1987:
I oktober præsenteres 405'eren som firdørs sedan. Fås i følgende udgaver:
405 1.6 GL 92 hk
405 1.9 GR 110 hk
405 1.9 SRi 125 hk
405 1.9 Mi16 160 hk

1988:
I april præsenteres 405 med dieselmotor:
405 1.9 SRd 70 hk
405 1.9 SRdt 90 hk
I oktober kommer stationcarmodellen Break på markedet. Kan fås i alle udstyrsniveauer og med alle motorer undtagen Mi16. Samtidig får Mi16 nye alufælge, stadig femegrede og 15".

1990:
I januar præsenteres sedan 1.9 modellerne med firhjulstræk, fra april fås det også på Break.
Fra oktober benyttes kat. på alle modeller, med dertilhørende effekttab. Dette år sælges nogle få (3-5 stk) 405 Rallye. De er baseret på 405 Mi16, og er hvide med diskrete PTS stafferinger.

1992:
GTX 1.9 modellen indføres med ABS og Mi16 interiør. Mangler mærkværdigvis en omdrejningstæller og har "kun" 110 hk.
Facelift fra oktober, nyt instrumentbræt, bedre højdejustering af forsæderne, nye baglygter/bagklap, lavere læssekant til bagagerum.

1993:
I oktober præsenteres 1994 modellerne.
405 GLX 1.6 88 hk
405 GTX 2.0 121 hk
405 Mi16 2.0 155 hk
405 T16 2.0 220 hk (overboost), 200 hk normalt. 4x4, 16"-fælge, hydraulisk bagtøj.

1994:
I løbet af året kom 1.8 liters motoren fra Citroën også i 405'eren:
405 1,8 i 103 hk.

1995:
I oktober stoppes produktionen af sedanmodellen for at give plads til afløseren 406. Der findes en del kampagne udgaver, bl.a. Style og:
405 1,8Si 103 hk.

Erfaringer fra 405-ejere:

Fra Rold L. :

Hvis man som jeg har en 405 med 4-hjulstræk og gerne vil have et sportudstødningssystem findes der ikke nogle færdige at købe.
Men i Gøteborg (Sverige) findes et firma som hedder Ferrita Sweden AB som kan bygget en udstødning direkt på bilen. Dette koster 4500,- skr. (ca 3900 danske kroner) inkl. montering og livtids garanti, men så er udstødnigen også lavet af rustfrit stål og i hvilken dimension som man vil have det fx. 2" eller 2.25".
Firmaets telefonnummer er: +46 31 795 30 70
Mine erfaringe med min 405 MI16x4:
Jeg har haft bilen i 2 mdr. nu og først gik servostyringen i stykker og bilen stod på værksted i 14 dage, da jeg fik den tilbage trak bilen til venster når man kørte. Derfor bad jeg værkstedet om at justere forhjulene (endnu en dag på værksted) svaret jeg fik var: "det kan ikke at justeres bort, der skal byttes et fjederben" Heldigvis har jeg købt den hos en forhandler så der er 3 mdr. garanti på, så jeg får det byttet uden at betale noget selv. Desværre bliver man meget træt af en sådan problembil, og hvis værkstedet ikke kan løse problemerne skal jeg sælge bilen!!! (synd for den er ganske skøn at køre i og jeg syntes også den er ganske hurtig" E-mail Rold

©HI-SPEED.DK