Peugeot 406 Siden

Peugeot 406 blev præsenteret i 1995 som efterfølger til den succesfulde 405'er. Den var designet af Pininfarina og udviklet på kun fire år af Peugeot. Indtil videre har den været ganske populær i Danmark , hvor Politiet bl.a. har brugt dem til patruljevogne som pga saftblanderen på taget er ude af stand til at overskride 165 km/t!

Hvis du køber en brugt 406'er:

Karrosseri:

Bilerne er endnu så nye, at der ikke bør være problemer med karrossen. Tjek om et evt. soltag er tæt og om bilen har haft nogle skader.

Interiør:

Her bør der heller ikke være nogle grimme overraskelser, men som på alle Peugeot'er gør man klogt i at kontrollere om centrallås, elruder, elspejle, sædevarme etc. virker.

Undervogn:

Sporingen kan kontrolleres ved at kigge på dæksliddet, kig ved samme lejlighed efter utætte støddæmpere og gennemtæret udstødning.

Motor og gearkasse:

Her har der været problemer med både 1.8 og 2.0 liters motorerne. 1.8'eren har haft problemer med massivt olieforbrug. De tidlige 2.0'ere led af dårlig motorstyring med svingende speederrespons. Dette blev dog rettet med et "service release" som værkstederne kunne montere i bilerne. Dette var dog noget man selv skulle bede om så hvis bilen føles død kan det være en årsag.

Modelhistorie:

1995:
I oktober præsenteres 406'eren som firedørs sedan. Fås i følgende udgaver:
406 SL 1.8 110 hk
406 ST 1.8 110 hk
406 ST 2.0 132 hk
406 SV 2.0 132 hk
406 SL TD 1.9 90 hk
406 SV TD 2.1 109 hk

1996:
Til modelåret '97 får sedanen nu følgeskab af en smuk coupé og en stationcar. Desuden fås lavtryksturboen fra 605'eren nu også i den mindre 406'er sammen med en ny V6 motor. Modelprogrammet tilføjes følgende modeller:
406 SV Turbo 2.0 147 hk
406 SVE V6 2.9 192 hk
406 Coupé 2.0 132 hk
406 Coupé V6 2.9 192 hk
406 SL Stationcar 1.8 110 hk
406 ST Stationcar 2.0 132 hk
406 SV Stationcar 2.0 132 hk
406 SVE Stationcar V6 2.9 192 hk
406 SL Stationcar TD 1.9 90 hk
406 SV Stationcar TD 2.1 109 hk
Stationcar fåes også i en Familiale version med ekstra bagudvendt bagsæde med plads til yderligere to passagerer.

1998:
Til modelåret '98 ændrer sedanerne modelbetegnelse således at opstillingen bliver som følger:
406 S 1.8 90 hk
406 SR 1.8 110 hk
406 ST 2.0 132 hk
406 SV Turbo 2.0 147 hk
406 SV V6 2.9 192 hk

1999:
I maj måned introduceres den faceliftede 406'er, som er forbedret på en væsentlig række punkter. Foran er forlygterne gjort større, og har nu klare glas, forkofangeren får integreret kromliste og motorhjelmen er længere og højere. På hækken er bagklappen blevet afrundet, kofangeren har fået integreret kromliste og baglygterne har fået en liste i midten i karrosseriets farve. Indeni er der nye sæder og dørsider med armlæn, og der er anvendt bedre materialer til instrumentbrættet. På bagsædet er der nu en femte nakkestøtte, og airbag'en i passagersiden kan slås fra. På udstyrsniveau ST og opefter er digitalt klimaanlæg standard. På motorsiden anvendes de kendte 1.8 række 4'er og 3.0 liters V6'er, men der er to nye motorer på programmet. Først den fra 206 GTI kendte 2.0 16v med 138 hk, og en 110 hk udgave af HDI-motoren.Bemærk at 406 Coupé ikke får samme udvendige face lift.
Modelprogrammet ser nu således ud:
SR 1.8 112 hk 4-dørs
SR 2.0 138 hk 4-dørs
ST 2.0 138 hk 4-dørs
ST 2.0 Automatic 138 hk 4-dørs
SV V6 3.0 194 hk 4-dørs
SV V6 3.0 Automatic 194 hk 4-dørs
SRDT 2.0 HDI 110 hk 4-dørs
STDT 2.0 HDI 110 hk 4-dørs
SR 1.8 112 hk 5-dørs St.Car (også som Familiale)
SR 2.0 138 hk 5-dørs St.Car (også som Familiale)
ST 2.0 138 hk 5-dørs St.Car (også som Familiale)
SV V6 3.0 194 hk 5-dørs St.Car
SV V6 3.0 Automatic 194 hk 5-dørs St.Car
SRDT 2.0 HDI 110 hk 5-dørs St.Car (også som Familiale)
STDT 2.0 HDI 110 hk 5-dørs St.Car
406 Coupe 2.0 138 hk 3-dørs
406 Coupe 2.0 Automatic 138 hk 3-dørs
406 Coupe V6 3.0 194 hk 3-dørs
406 Coupe V6 3.0 Automatic 194 hk 3-dørs

2000:
Eneste store ændring er at den officielle ydelse på 3.0 V6 stiger til 210 hk.

©HI-SPEED