Især
405'ere lider af udslidte lejer i bagvognen som medfører
ekstrem negativ camber på et eller begge baghjul.
Fejlsymptomer kan være, knirke, knase, banke lyde fra bagenden,
kan også komme med høje brag. Set bagfra kan fejlen
tit ses ved at det ene baghjul hælder mere indad i toppen
end det i den anden side.
Hvis
man kigger efter ved svingarmen, ses der måske at der løber
rust ud, i så fald er selve bagbroen også færdig.
Hvis
du har fundet ud af at din bagbro er færdig, og skal udskiftes
har du brug for følgende værktøj: Torx50 som
ikke er for kort
Torx40 til skruerne i torsionsstængerne
vinkelsliber (hvis torsionsstængerne er groet fast )
skærebrænder ( til at varme støbejernsvangerne,
hvis du ikke vælger at skære dem op istedet. ) Svensknøgle/fastnøgle
til at løsne bremserørene
Hjulnøgle
Stjerneskruetrækker til låseskruen i tromlerne
Papegøjetang
Mukkert størrelse meget stor
Jernstang 2 mm mindre diameter end torsionsstængerne
Ellers diverse alm. håndværktøj.
Af stumper skal du bruge:
Bagbro ( 1250 + moms )
Inder+yder lejer til svingarmene ( ca 650 + moms )
Nylonbøsning ( hvis den er slidt ( 16 kr + moms )
Diverse
spændebånd til bla. tankrøret
Evt. også nye støddæmpere.
Mens bagbroen alligevel skal skilles ad, bør du overveje
om dine bagbremser ikke skal renoveres samtidig, da det jo næsten
er adskilt (tromler, bakker og bremsecylindre samt håndbremsekabler).
Start med at måle fra toppen af navet til skærmkanten,
gør dette i begge sidder, og gem målene, derefter skal
du tømme benzintanken, fjern udstødningen (hvis den
er rådden så skift den samtidig), løsne bremserørene
og frigør dem fra bagbroen, tag hjul og tromler af, tag håndbremsekablerne
af (bør nok skiftes når de alligevel er taget af).
Nu skulle bagbroen være lige til at skrue af bilen, der sidder
3 skruer i hver side, den ene sider i støbejernsvangen (der
er et hul ca. midt i, skruen er en torx50) og de 2 andre sidder
i spidsen af vangen i den ende, der peger fremad (lige under bagsædet,
ude ved døren).
Nu har du bagbroen liggende over tæerne. Start med at pille
skruerne ud der sidder i torsionsstængerne. Den stang der
sidder imellem de 2 svingarme er krængningsstabilisatoren,
denne skal også af (mener den sidder med 10 mm bolte), hvis
torsionsstængerne sidder hulens godt fast, så skal du
først prøve at banke dem ud med mukkerten (fra svingarmen
og mod støbejernsvangen). Sidder de urokkeligt godt fast,
så skær så tæt på som det er muligt
fra begge sider, så du ikke beskadiger strålerne på
torsionsstangen.
Når
det er lykkedes dig at skille det hele ad, så start med at
montere den nye bagbro på bilen først, derefter montere
du svingarmene med de nye åbne lejer (som du giver en ordentlig
omgang god fedt, samt monterer smørenipler så du ikke
skal skifte lejerne så tit), monter svingarmene på bagbroen
og smør de lukkede lejer godt inden du montere dem.
Smørenippel
i højre side af bagbro, i svingarmen
Smørenippel
i venstre side af bagbro, i svingarmen
Når du har monteret svingarmene montere du støddæmperne,
hæv svingarmene op til den afstand de havde før (med
mindre du vil sænke bagenden nu det hele er skilt ad), så
monterer du torsionsstængerne, de skal ikke bare mokkes i,
men prøv at lirke dem i, drej evt. 1 stråle ad gangen
indtil at de glider på plads, smør gerne inden montering,
så kan der lette en senere adskillelse.
Når
begge torsionstænger er monteret, skal krængningsstabilisatoren
monteres, igen drejes den 1 stråle ad gangen indtil den passer
i. Så mangler du bare at montere bremser og bremserør,
samt røret til tanken.
Til
guiden her mangler der et billede af skævt baghjul (billede
af bagende) og et billede af rust der løber ud ved svingarm
(min kan ikke have været den eneste ). Billeder kan tilsendes
webmaster.
|