Intercooler Guide 307 HDI |
Jeg har valgt den dyreste løsning, nemlig de originale dele fra en 110 hk søster. Det er efter min menig den pæneste løsning. Nå men til sagen, der skal købes nogen ting. Du skal bruge motordelene fra en Citroën Xsara 110 hk HDi, fordi at Peugeot'en har partikelfilter på. Derfor skal intercooleren kunne sættes ud af funktion, dette har vi ikke brug for. |
Montering |
|||
Nu
skal indsugningsstudsen på, indsugningsrøret til turboen skal på sammen
med studsen, der er ikke plads til at få det ind bagefter. Husk ny pakning
til studsen, den gamle fra EGR ventilen kan bruges igen. Så er tiden
kommet til at flytte alle dele fra den gamle køleropstilling, til den
nye. Kølerens nederste studs kan ikke være der, du skal save lidt i
bunden af opstillingen. Ovre
på motoren udskifter du den øverste kølerslange, den nederste skal bare
drejes lidt, det er fordi at nu er køleren rykket lidt til venstre.
Nederste kølerslange og nederste turboslange går lidt mod hinanden,
det er fordi køleren er stadig fra en 90 hk model. Skær ca. 3 cm at
hver slange, Så er du klar til batteri, luftfilter, turboslanger, kofanger og hvad der ellers ligger tilbage. Motordækslet er blevet lidt for bredt nu, fat saven og skær et stykke af i den side hvor indsugningen sidder. Fyld vand på maskinen og sagen er klar. Hele balladen tager mellem 4 og 6 timer. |
Erfaringer |
Hvad har det så givet? Uden intercooler have motoren 94,2 hk og 208,7 nm, nu har den 93,5 hk og 200,7 nm. Jamen
så duer det jo ikke, jooo hvis du kikker på effekt kurven af hk
vil du se
Lars Lübker kan fortælle en hel masse om hvorfor man skal have Intercooler
på. Kort kan jeg lige fortælle at Intercooleren kommer først rigtig
til sin ret, Skal du bruge de dele til 307'eren eller 206'eren kontakter du Lars Lübker. Her er par før og efter billeder af motorrummet: Før: Og efter: Tilbage
er der bare at sige, rigtig god fornøjelse...... |
© Hi-Speed - Ulrich uz@jubiimail.dk