Rallye
Denne side indeholder data på de 205 og 106 Rallye modeller som har været solgt på det danske marked. Udover disse solgtes der på det engelske marked 205 XS 1.4'ere med PTS (Peugeot Talbot Sport) stafferinger som 205 Rallye 1.4. Disse havde dog ikke skærmforøgere etc., men var XS-modeller i enten hvid eller gul.
På det danske marked har man endvidere i slutningen af 1980'erne kunnet få 309 Rallye 1.6, en 90 hk 309'er med Rallye stafferinger og hvide stålfælge.
På visse markeder har man kunnet få 106 GTI som 106 Rallye 16V, dvs. Rallye specifikationer, men med 106 GTI motor. På det engelske marked kunne man få en 306 Rallye, det vi kendte som efterfølgeren til 306 GTI Premium.

 

Specifikationer

Data 205 Rallye 1.3 205 Rallye 1.9

106 Rallye 1.3

106 Rallye 1.6
Motortype TU2J.
Aluminiumsblok med våde cylinderforinger. Samme blok som TU1 på 1124 ccm. Samme boring som TU3 motoren på 1360 ccm, men med kortere slaglængde
XU9J.
Samme motorblok i aluminium med våde cylinderforinger som i øvrige 1.9-motorer. Andet topstykke end GTI-udgaven
TU2J2 (TU2MFZ). Aluminiumsblok med våde cylinderforinger. Samme blok som TU1 på 1124 ccm. Samme boring som TU3 motoren på 1360 ccm, men med kortere slaglængde. Olie til vand oliekøler TU5J2/L3 NFW. Stålblok med aluminiums-topstykke. Samme motor som XSI 1.6
Benzintilførsel To dobbelte Weber-karburatorer, DCOM 40 Bosch Jetronic LU.2 elektronisk benzinindsprøjtning. Katalysator Magneti Marelli 8P m. bankesensor. Unik indsugningsmanifold i aluminium. Katalysator Magneti Marelli 8P.
Katalysator
Tænding Elektronisk Bosch Jetronic LU.2 Magneti Marelli 8P Magneti Marelli 8P
Ventiler 8 8 8 8
Boring x slaglængde mm 75,0 x 73,2 83,0 x 88,0 75,0 x 73,2 78,5 x 82,0
Slagvolumen ccm 1294 1905 1294 1587
Kompression 9,6:1 8,4:1 10,2:1 9,6:1
Knastaksel ? ? 282° 282°
Maks. effekt kW v. o/min. 76 / 6800 75 / 6000 72 kW / 7200 74 / 6200
Maks. moment Nm v. o/min. 120 / 5000 142 / 3000 108 Nm / 5400 132 / 3500
Dæk 165/70HR13 165/70HR13 175/60R14H 175/60R14H
Fælge 5,5x13 stålfælge 5,5x13 stålfælge 5,5x14 Michelin stålfælge 5,5x14 Michelin stålfælge
Karrosseri Unikke skærmforøgere, GTI for- og bagkofanger med luftindtag i stedet for tågelygter. Ingen bagrudevisker. Unikke Rallye-stafferinger Unikke skærmforøgere, GTI for- og bagkofanger med luftindtag i stedet for tågelygter. Ingen bagrudevisker. Unikke Rallye-stafferinger Stål, fabrikssvejsede forstærkninger ved støddæmpertårne og bagvognsophæng. Monteringsplader til bur ved bagsædet. Forstærkede forhjulsophæng og tag. Udskårne hjulhuse og skærmkanter til større hjul. Unikke skærmforøgere og luftindtag i forkofangeren. For- og bagkofanger delt med XSI. Unikke Rallye-stafferinger Samme skærmforøgere, og for og bagkofangere som på 106 GTI. Dog med falske luftindtag i stedet for tågelygter i forkofangeren, og med indfarvede fenderlister for og bag. Ingen sidefenderlister. Unikke Rallye-stafferinger
Længde x bredde x højde cm 371 x 157 x 136 371 x 157 x 136 357 x 161 x 136 368 x 159 x 139
Akselafstand cm 242 242 239 239
Sporvidde for/bag cm 140 / 134 140 / 134 140 / 134 138 / 130
Affjedring, for MacPherson fjederben. 17 mm krængningsstabilisator MacPherson fjederben. GTI 1.6 undervogn MacPherson fjederben, 22 mm krængningsstabilisator. Smedede svingarme MacPherson fjederben, krængningsstabilisator
Affjedring, bag Torsionsstænger, 18.9 mm og krængningsstabilisator, 19 mm.
Torsionsstænger og krængningsstabilisator.
GTI 1.6 spec.
Torsionsstænger 21 mm (alternativt 23 mm), 21 mm (alternativt 25 mm) krængningsstabilisator Torsionsstænger, krængningsstabilisator
Bremser For:Ventilerede skiver, 247 mm. 1-stemplede bremsekalibre
Bag:Tromler, 180 mm, med lastafhængig bremsekraftfordeler
For:Ventilerede skiver
Bag:Tromler med lastafhængig bremsekraftfordeler

For: Ventilerede skiver, 247 mm. 1-stemplede Bendix bremsekalibre.
Bag: Tromler, 180 mm. Lastafhængig bremsekraftfordeler

For: Ventilerede skiver, 254 mm
Bag: Skiver, 254 mm
Ekstraudstyr Servostyring, ABS ABS
Egenvægt kg 675 825 775 900
Gearing Slutgearing 4,285:1, udveklsinger I: 3.42, II: 1.95, III: 1.36, IV: 1.05, V: 0.85. 28,2 km/t ved 1000 o/min. i 5. gear 30,5 km/t ved 1000 o/min. i 5. gear Slutgearing 4.58:1, udvekslinger I: 3.42, II: 1.95, III: 1.36, IV: 1.05, V: 0.85.
26,7 km/t ved 1000 o/min. i 5. gear.
Slutgearing 3.94:1, udvekslinger I: 3.42, II: 1.95, III: 1.35, IV: 1.05, V: 0.85.
30,4 km/t i 5. gear ved 1000 o/min.
Luftmodstand, cW 0,34 0,34 0,34 0,34
Acceleration 0-100 km/t sek. 9,6 (fabriksopgivelse) 9,5 (fabriksopgivelse) 10,3 (fabriksopgivelse) 9,6 (fabriksopgivelse)
Topfart km/t 190 (fabriksopgivelse) 190 (fabriksopgivelse) 190 (fabriksopgivelse) 195 (fabriksopgivelse)

 

Hi-Speed.dk