AX


Citroën AX blev til som et resultat af et Fransk regeringsstøttet projekt, kaldet ECO 2000. Formålet med dette projekt var at fremstille en 4 personers bil som kunne køre 100 Miles/Gallon. Der var flere prototyper oppe og vende, men det endelige resultat blev Citroën AX.

AX´eren bar tydeligt præg af samarbejdet med regeringen, bl.a. var vinduerne de tyndeste nogensinde på en personbil og svejsningerne var mere end halveret i forhold til tidligere. Dette og mange andre vægtbesparende tiltag medførte at AX'eren vejede op til 100 kg mindre end gennemsnittet for klassen. AX'eren blev optaget i Giunness Book Of Records i 1989 under to kategorier; 1) Den bil som havde kørt længst på 10 Gallons (42,5 km/liter) benzin, nemlig 1000 miles, samt som den mest økonomiske serieproducerede bil (47,6Km/l).

AX´eren overtog den efterhånden gamle Citroën Visas marked. Dog fortsatte Visaen i endnu to år, nemlig frem til 1988.

Modelhistorie:

1986:
1.0 E
1.0 RE
1.1 RE
1.1 TRE
1.4 TRE
1.4 TRS
1.4 TZS, markedsførtes ikke i DK.
1.3 Sport, med dobbelte Solex-karburatorer og 95Hk. Hvide 14" stålfælge. Markedsføres ikke på det danske marked før året efter.

1987:
I 1987 blev en femdørs introduceret.
AX GT, med TU3S motor som i Peugeot 205XS, dog med en dobbelt Weber registerkarburator, 85Hk. Std. 14" stålfælge.
AX Sport indtroduceres i DK med samme skørtesæt som GT. 14" alufælge er std. Fås udelukkende i hvid, rød og sort med matchende "AX SPORT" stafferinger. Har anden knastaksel og andre karburatorer end 205 Rallye 1.3 som ydede 103 hk.

1988:
AX´en blev nu introduceret i en 1360ccm diesel udgave. de hedder:
1.4 D
1.4 RD
1.4 TRD

1989:
1.4 TZS udgik fra produktionen
AX GT blev introuduceret som femdørs.

1990:
Alle modeller fik nye efternavne
1.0 E
1.0 RE
1.0 Tonic special edition
1.1 TGE
1.1 TRS
1.4 TRS
Sport, enkelte leveres med Weber dobbeltkarburatorer.
G.T
1.4 D
1.4 RD
1.4 TRD/DTR.
Fra 1. oktober udgår Sport og GT pga. kravet om katalysator. GT fås en kort overgang som Ray Ban kampagnemodel.

1991:
1.4 TZX overtog 1.4 TRS
1.4 RD skiftede navn til 1.4 TGD.

1992:
Mindre facelift hovedsageligt indvendigt. Udvendigt nyt kølergitter og ny bagklap samt hvide frontblink. AX Sport blev erstattet af AX GTi med 95 Hk og multipoint indsprøjtning. Sportens to dobbelte karburatorer kunne ikke klare miljøkravene. En stålblok erstatter alu 1.4 motoren for at kunne holde de konkurrencedygtige priser. AX 4WD bliver indført med simpelt fire hjulstræk. Dette på bekostning af præstationer og bagageplads. Denne kunne dog ikke fås i DK

1993:
Alle benzin modeller fik nu monopoint indsprøjtning, bortset fra GTi. Diverse special udgaver så dagens lys i 93. AX GT skiftede navn til Furio, samtidig blev der ændret lidt på spoilerne. Den har dog som de øvrige 1.4'ere "kun" 75 hk.

1994:
Udstyrsvarianterne hed nu TRS og TGS.

1995:
Udstyrsvarianterne hed nu TRE og TGS.

1996:
Afløseren Saxo præsenteres på Genéve udstillingen i marts og de sportlige modeller er udgået. Spot og Image er de to tilbageværnde mpdeller med hhv 1.1 60 hk og 1.4 75 hk motorer. AX bliver i Danmark erstattet af Saxo i løbet af efteråret. Produktionen blev dog fortsat i Malaysia, hvor den blev solgt som Proton Tiara.

Køb af brugt AX:

Mange ville umiddelbart sige: "Gør det aldrig.!!! Den ruster op og slår dig ihjel hvis du kører ind i noget".

Den lider under det franske syndrom med rust og der er idag kun få af dem tilbage i DK. For os her på Hi-speed er det primært de sportslige modeller Sport og GTI der er interessante. Det er nok hovedsageligt renoveringsprojekter der er tilbage at finde, men der er enkelte velholdte eksemplarer. Hvis du finder en der er i god stand, så tag den med til en fagmand og gå den igennem fra inderst til yderst, eller forbered dig på en langvarigt ophold i garagen. Kik evt. i købsguiden for Peugeot 205. Der er mange lighedspunkter mellem disse to. Typiske fejl er rust i bagskærme og bund. Fejl på gearkassens 2. gear, startermotoren og generatoren hører også til standardudstyret.

© Peter K. Andersen for HI-SPEED.DK