Gearing

 

Hvad gør man når man ikke synes at gearingen er korrekt? Dette kan være et problem, hvis man begynder at tune lidt på din Peugeot. Især de sporty Rallye og GTI modeller er relativt lavt gearet, og kan især have glæde af et længere 5. gear. En typisk kandidat er en Rallye 1.3 som kan anvende det højere 5. gear fra en 106 XSI 1.6 i stedet for.

Nedenstående er et regneeksempel for en 206 GTI. Kommentarer er baseret på en motor tunet til ca. 170 hk. Hvis du ikke lige har en 206 GTI er det samme regneprincip som gør sig gældende for alle biler. Hvis udregningerne er for ingeniøragtige, må I bare bære over med mig.

Standard er udvekslingerne:

1. 0.2894

2. 0.5348

3. 0.7362

4. 0.9512

5. 1.1621 (43x37)

Udvekslingen krone/spidshjul er 19x72 svarende til 0.2638

Rulleomkredsen er 1.781 for 185/55-15 dæk

De udvekslinger du kan vælge er:

a) 47x35= 1,3428

b) 47x31=1.5161

c) 44x35=1.257

Den nuværende hastighed i 5.te gear ved 1000 o/min er: 1000 o/min x 1.781 m/o x 1.1621 x 0.2638 = 546 m/min x 60/1000 (km/m / min/h) = 32.76 km/h

Hvis du indsætter de nye udvekslinger i denne formel får du:

a) 37.866 km/h (det har motoren ikke kræfter til at trække)

b) 42.752 km/h (det har den slet ikke kræfter til)

c) 35.446 km/h (som giver de ønskværdige ekstra 3 km/h per 1000 o/min)

Med gearing c vil du køre 241 km/t ved 6.800 o/min. Det har bilen ikke kræfter nok til, men du burde kunne nå 225-230 km/h, realistisk.

© HI-SPEED.DK