Filter Guide |
Der har været mange henvendelser omkring K&N filter. Mange vil gerne vide, hvilke muligheder der er og hvordan man evt selv kan montere et K&N filter. Så derfor denne guide. Her på siden kan mange af billederne forstørres op ved at klikke på dem. Billeder, hvor ikke andet er nævnt er taget fra Hi-speed galleriet. Tak til jer der har indsendt billeder af jeres K&N kit. Siden er inddelt efter de tre typer K&N filtre eller kits der fås. Til sidst fortæller jeg om mit eget hjemmebyg. Jeg tager meget gerne imod dine erfaringer med montering af K&N filter.
|
K&N indsatsfilter | |
|
|
K&N 57i Kit - med powerblanket | |
Et K&N filter kit (57i) erstatter helt den oprindelige luftfilterkasse og diverse slanger. Disse kits er designet specielt til hver model. Disse er relativt enkle selv at montere fordi alt hvad man skal bruge medfølger. Dette er dog ikke den helt optimale løsning, fordi de sidder frit i motorrummet, og kan tage varm luft ind. Det koster primært moment, men også heste. Derfor har K&N udviklet det, de kalder et powerblanket. Et aluminiumsbeklædt fibertæppe, der monteres så det danner en skål, hvori K&N filteret kan tage luft fra. Hertil fører man så en slange med frisk luft, ofte fra den originale indsugning. Smart og enkelt, men dyrt. Et K&N kit KAN give effektforøgelse, men det er ikke garanteret. For mig er det lyden og speederresponsen det handler om. |
|
Her er et eksempel på et filter monteret i en 106 GTI, hvor der er benyttet et konisk Clamp On filter med assymetrisk placeret monteringsflange (Offset). |
|
|
|
K&N Clamp On filter | |
K&N laver det de kalder Clamp On filtre. Det er løse filtre i mange udformninger og dimensioner, der kan købes eller bestilles hos næsten alle autotilbehørsbutikker og værksteder. Det koster fra 300,- og op alt efter størrelse. Til almindelige biler (<235 hk) koster det ikke over 600,-. Har man en karburator motor hedder det et "Bolt On" filter. En anden fordel er at man kan tilpasse det til motorens effekt og pladsen motorummet. Der er jo nogen der får pillet ved deres motor, og så er det ikke sikkert at det "originale" K&N kit er tilstrækkeligt længere. Desværre er det sådan at lyden og optimering af flow modarbejder hinnanden. Lyden dannes ved det undertryk, der kommer i indsugningen. Dvs. større modstand giver mere lyd og jo mindre et filter er jo mere lyd vil det give fra sig. Her er hvad du skal gøre:
|
|
K&N Clamp On filter - Eksempler | |||
| |||
K&N Clamp On filter - Byg selv eksempel |
|
Det er absolut muligt at lave et K&N kit selv. Nogle gange er det endda nødvendigt, da der ikke altid findes et kit til lige netop den model man har. Derudover er det muligt at gøre det til under halv pris, hvis man gør det selv. Citroën
Xsara 2.0 16V: Flangen på spældhuset har en ydre diameter på 68 mm. Valget af filter faldt på et konisk RC-0062 (200 hk). Jeg kunne ligeså godt have valgt et RU-0950. Se måltabellen på K&N's hjemmeside. Det passer nemlig direkte på med en flange diameter på 68 mm. og derfor er det også nemt at stoppe et stykke rør i filteret og sætte et stykke slange imellem...troede jeg. Hvor finder man et stykke rør med Ø68mm?? Det lykkedes at finde et stykke alurør Det er egentlig for stort (og dyrere), men eftersom der er rigeligt plads i skærmen kan det vel ikke skade. Desuden er der plads til at tune, hvis man en dag skulle få lyst (læs $) til det. I første omgang satte jeg et kort stykke slange på og lod filteret hænge løst i motorrummet. Det mistede jeg 15 Nm ved når motoren blev varm. Så måtte jeg finde en anden løsning. På en Xsara er der plads til et stort K&N filter lige bag ved den venstre tågelygte nesten nede ved jorden. Der skal blot fjernes en plastikdækplade, der enten er skruet eller hæftet på. Derudover skal der bores et hul i den eksisterende plastplade eller denne skal erstattes med noget mere stabilt. Her fastgøres filteret med strips og ca. 40 cm slange føres op til indsugningen og fastgøres med spændebånd. © Hi-Speed - Joakim Nilsson |
|