Filter Guide

Der har været mange henvendelser omkring K&N filter. Mange vil gerne vide, hvilke muligheder der er og hvordan man evt selv kan montere et K&N filter. Så derfor denne guide.

Her på siden kan mange af billederne forstørres op ved at klikke på dem. Billeder, hvor ikke andet er nævnt er taget fra Hi-speed galleriet. Tak til jer der har indsendt billeder af jeres K&N kit.

Siden er inddelt efter de tre typer K&N filtre eller kits der fås. Til sidst fortæller jeg om mit eget hjemmebyg. Jeg tager meget gerne imod dine erfaringer med montering af K&N filter.

 

 

K&N indsatsfilter


Et indsats filter er tilpasset en bestemt luftfilterkasse og giver et bedre flow gennem selve filteret. Hvis indsugningen er designet uheldigt kan et indsatsfilter ikke afhjælpe dette. Hvis man virkelig mærker efter kan man sikkert godt mærke at motoren får en anelse bedre speederrespons og bedre tager omdrejninger. Tilgengæld viser min erfaring at de hverken giver heste eller bedre benzinøkonomi (jeg kører nok råddent hele tiden).

 



Fra K&N filters hjemmeside

 

K&N 57i Kit - med powerblanket


Et K&N filter kit (57i) erstatter helt den oprindelige luftfilterkasse og diverse slanger. Disse kits er designet specielt til hver model. Disse er relativt enkle selv at montere fordi alt hvad man skal bruge medfølger. Dette er dog ikke den helt optimale løsning, fordi de sidder frit i motorrummet, og kan tage varm luft ind. Det koster primært moment, men også heste. Derfor har K&N udviklet det, de kalder et powerblanket. Et aluminiumsbeklædt fibertæppe, der monteres så det danner en skål, hvori K&N filteret kan tage luft fra. Hertil fører man så en slange med frisk luft, ofte fra den originale indsugning. Smart og enkelt, men dyrt.

Et K&N kit KAN give effektforøgelse, men det er ikke garanteret. For mig er det lyden og speederresponsen det handler om.



Fra K&N filters hjemmeside


Her er et eksempel på et filter monteret i en 106 GTI, hvor der er benyttet et konisk Clamp On filter med assymetrisk placeret monteringsflange (Offset).




Her er et eksempel på et filter monteret ved siden af motorblokken på en 206, set nedefra. Powerblanket benyttes til at skærme af for den varme luft fra moteren, således at der kun kommer kold luft til nedefra.



 

K&N Clamp On filter


K&N laver det de kalder Clamp On filtre. Det er løse filtre i mange udformninger og dimensioner, der kan købes eller bestilles hos næsten alle autotilbehørsbutikker og værksteder. Det koster fra 300,- og op alt efter størrelse. Til almindelige biler (<235 hk) koster det ikke over 600,-. Har man en karburator motor hedder det et "Bolt On" filter.

En anden fordel er at man kan tilpasse det til motorens effekt og pladsen motorummet. Der er jo nogen der får pillet ved deres motor, og så er det ikke sikkert at det "originale" K&N kit er tilstrækkeligt længere.

Desværre er det sådan at lyden og optimering af flow modarbejder hinnanden. Lyden dannes ved det undertryk, der kommer i indsugningen. Dvs. større modstand giver mere lyd og jo mindre et filter er jo mere lyd vil det give fra sig.

Her er hvad du skal gøre:

  • Find ud af hvordan din indsugning er sat sammen (hvad skal skrues af) og hvor filteret kan sidde. Derved kan du også se hvor meget plads det giver til placering af K&N filteret og evt powerblanket.
  • Hvilken ydre diameter har flangen på indsugningsmanifolden?
  • Find det rigtige filter. Hk rating og flangediameter skal passe til din motor. Den diameter, der er opgivet på flangen er den indre diameter, således at filteret kan monteres direkte på indsugningsmanifolden. Hvis filteret skal sidde et andet sted skal der bruges et stykke slange og et stykke plast eller metalrør som overgang fra filteret til slangen.
  • Find den rigtige slangediameter. Der er evt. stumper fra den gamle indsugning, der kan bruges. Ellers er Triapren NG2M slange fra Burcharth et godt bud.







Fra K&N filters hjemmeside.


Fra Burchath's hjemmeside

 

K&N Clamp On filter - Eksempler


Her vises en række eksempler på montering af K&N Clamp on filter på forskellige modeller.

106:

205 Rally 1.9:

306 2.0 XSi:

405 GTX 2.0:

 

K&N Clamp On filter - Byg selv eksempel


Det er absolut muligt at lave et K&N kit selv. Nogle gange er det endda nødvendigt, da der ikke altid findes et kit til lige netop den model man har. Derudover er det muligt at gøre det til under halv pris, hvis man gør det selv.

Citroën Xsara 2.0 16V:
Standard indsugningen på Citroën Xsara 2.0 16v (135 hk). Den har praktisk taget den samme udformning på både Xantia, 306 og 406. Hvis man står og kikker lidt på den, må man klø sig i nakken. Det er indlysende at det ikke er optimalt designet. Nå men, af med lortet.

Flangen på spældhuset har en ydre diameter på 68 mm. Valget af filter faldt på et konisk RC-0062 (200 hk). Jeg kunne ligeså godt have valgt et RU-0950. Se måltabellen på K&N's hjemmeside. Det passer nemlig direkte på med en flange diameter på 68 mm. og derfor er det også nemt at stoppe et stykke rør i filteret og sætte et stykke slange imellem...troede jeg. Hvor finder man et stykke rør med Ø68mm?? Det lykkedes at finde et stykke alurør

Det er egentlig for stort (og dyrere), men eftersom der er rigeligt plads i skærmen kan det vel ikke skade. Desuden er der plads til at tune, hvis man en dag skulle få lyst (læs $) til det.

I første omgang satte jeg et kort stykke slange på og lod filteret hænge løst i motorrummet. Det mistede jeg 15 Nm ved når motoren blev varm. Så måtte jeg finde en anden løsning.

På en Xsara er der plads til et stort K&N filter lige bag ved den venstre tågelygte nesten nede ved jorden. Der skal blot fjernes en plastikdækplade, der enten er skruet eller hæftet på. Derudover skal der bores et hul i den eksisterende plastplade eller denne skal erstattes med noget mere stabilt. Her fastgøres filteret med strips og ca. 40 cm slange føres op til indsugningen og fastgøres med spændebånd.

© Hi-Speed - Joakim Nilsson



Før



Efter: Hængende løst i motorrum



Placeret i forskærmen