Saxo

Saxo præsenteres på Genéve udstillingen i marts 1996 som 3-dørs hatchback. På efterårets Frank-furt udstilling løftes sløret for 5-dørs udgaven og de sportslige modeller. Saxo skulle afløse den nu 10 år gamle AX og forsøge, at løfte arven efter den populære og økonomiske minibil. Saxo er baseret på 106 platformen, som igen var baseret på AX'eren, dog med øget akselafstand. I modsæt-ning til AX, er alle karroseriedele i stål, og derved har Citroën opgivet de konstruktionsprincipper, der gjorde at AX'eren kunne blive så let og økonomisk. Prisen på Saxo starter stort set der hvor AX programmet sluttede (på nær AX Furio og GTI). I Danmark har Saxo nok ikke solgt så meget som forventet, først i 1999 og frem blev der solgt flere Saxoer end 106'ere. Salget har dog været stabilt med omkring 1600 nyindregistreringer pr. år siden introduktionen. Saxo'en kom i Danmark fra start i alle modeller og udstyrs niveauer. Selv den skrappe VTS 16v blev lanceret fra starten til en pris der er 2 kroner billigere end 106 GTI. Udstyrsniveauerne er X, LX, SX, VSX, VTR og VTS. Motorerne i Saxo er ved introduktionen ligesom det meste af teknikken hentet på PSA hyl-derne. I Danmark er motorudvalget 1.1 60hk, 1.4 75 hk, 1.6 90 hk eller 103hk og 1.6 16V 120 hk.

Omkring årsskiftet 1997/98 får Saxo sit første mindre facelift. Det betyder kosmestiske ændringer på fronten (smilende front), de fleste modeller får passagerairbag og tastaturstartspærren forsvinder til fordel for transmitter i startnøglen. I anden halvdel af 1998 benyttes forbedrede 1.4 og 1.6 8v motorer (samme tidspunkt som 206 introduktionen), der giver bedre ydelse/brændstoføkonomi og bedre gangkultur. Specifikationer er dog uændrede. Disse motorer kendes på det sølvfarvede ven-tildæksel.

Andet og et mere betydeligt facelift får Saxo i slutningen af 1999. Der kommer helt ny front bl.a. med klarglaslygter. Bagtil er der små ændringer ved baglygterne og VTS og SPORT får en lille bagspoiler. Nyt design på bagrudeviskeren. Indvendigt forsvinder det diminutive handskerum. Der kommer digital km/triptæller og digital serviceindikator. Nakkestøtterne bagi nedfældes i bag-sæddet. Passagerairbag'en kan slås fra. De fleste modeller udstyres med CD-afspiller. VTS 16v standardmonteres med 15" alu med 195/45.

Modelår 2001 kommer ultimo 2000 med sideairbags og en ny 1.6 8v med 100hk introduceres i Saxo VTS 8v og Saxo SPORT. Denne motor introduceres også i 306 og er en videreudvikling af den gamle 90hk udgave.

De frække udgaver af Saxo er VTS, VTR og SPORT modellerne, som er Citroens svar på 106GTI, Rally og XS. Citroens inkonsekvente brug af disse modelbetegnelser har gennem tiderne skabt en del forvirring. Fx har mange fejlagtigt troet, at VTS modellen kun gælder for modellen med 120hk 16v motor. Faktum er at VTS or VTR navnet kun dækker over at disse modeller har fabriksmonte-ret skørtekit, bestående af skærmforøgere integreret med de kraftigere for- og bagskørter, samt sideskørter. Indvendigt er der sportssæder. SPORT modellen har også skørtekit og findes kun med 1.6 8v motor på 90hk eller 100hk I grove træk kan VTS, VTR og SPORT modellerne beskrives således:
VTS 1.4 med 75hk 8v motor, tromlebremser bag, undervognen er som SX, blot lidt strammere. Findes også i en CUP udgave, i mangogul med anderledes indtræk samt lavere gearing.På markedet i 1998-99
VTR 1.6 med 103hk 8v motor. Skivebremser for og bag. Kraftigere og 20mm sænket undervogn. Øget sporvidde for og bag. Motoren er den samme som i 106 Rally 1.6 og kun produceret i få eksemplarer. På markedet i 1996-97.
VTR 1.6 med 90hk 8v motor Skivebremser for og bag. Kraftigere og 20mm sænket undervogn. Øget sporvidde for og bag. Gearkasse som 1.4SX. På markedet i 1997-98.
VTS 1.6 med 90hk 8v motor Skivebremser for og bag. Kraftigere og 20mm sænket undervogn. Øget sporvidde for og bag. De første udgaver med gearkasse som i 1.4SX, senere (primo 99) med sportsgearkasse. På markedet i 1998-2000.
VTS 1.6 med 100hk 8v motor, Skivebremser for og bag. Kraftigere og 20mm sænket undervogn. Øget sporvidde for og bag. Sportsgearkasse. På markedet fra 2000.
VTS 1.6 16v med 120hk 16v motor. Eneste rigtige GTI-Saxo. Skivebremser for og bag. Kraftigere og 20mm sænket undervogn. Kraftigere dæmpere end 8v modellerne. Øget sporvidde for og bag. Sportsgearkasse med ekstra lav sekundærudveksling (som 106GTI). På markedet fra 1996.
SPORT 1.6 med 90hk 8v motor, Har skivebremser for og bag. Kraftigere og 20mm sænket undervogn. Øget sporvidde for og bag. Sportsgearkasse. På markedet fra 1999-2000.
SPORT 1.6 med 100hk 8v motor, Har skivebremser for og bag. Kraftigere og 20mm sænket undervogn. Øget sporvidde for og bag. Sportsgearkasse. På markedet fra 2000. I 1999 introduceres kampagnemodellen SPORT, der er en skrabet udgave af VTS 1.6 8v. CD-afspiller og højtalere af taget ud. Elspejle mangler. Det er billigere sæder/indtræk. For at gøre forvirringen total, er de fleste af de solgte Saxo SPORT monteret med VTS-skilte i dørlisterne og i manualen omtales de som VTS. Og hvis Saxo SPORT er monteret med aircon, så hedder den Innovation.

Modelhistorie:

1996:

1.1 X, SX 1.4 SX, VSX 1.6 VTR, SX Aut. 1.6 16V

1997:
1.1 X, SX1.4 SX, VSX1.6 VTR, SX Aut.1.6 16V VTSKampagne modeller: 1.4 Monaco
Nyt: Saxo tilbydes som 5-dørs.

1998:
1.1 X, SX1.4 SX, SX Aut., VSX, VTS1.6 VTR, VTS1.6 16V VTSKampagne modeller: 1.4 Monaco, 1.1 French Open (m/foldetag), 1.1 og 1.4 Attraction
Nyt.: En diesel version med 1.5 liters motor og 58 hk tilføjes til programmet.

1999:
1.1 X, SX1.4 SX, SX Aut., VSX, VTS1.5D LX1.6 8V VTS 1.6 16V VTS
Kampagnemodeller: 1.1 og 1.4 Innovation, 1.1 og 1.4 Plaisir, 1.1 French Open (m/foldetag)
Nyt: Citroën Saxo Electrique. Afgiftsfritaget i Danmark.

2000:
1.1 SX, Family1.4 SX, Family1.5D SX, Family1.6 8V VTS1.6 16v VTS
Kampagnemodeller: 1.6 8v SPORT

2001:
1.1 SX, Family1.4 SX, Family1.5D SX, Family, 1.6 8V VTS1.6 16v VTS
Nyt: 1.6 8v motor nu med 100 hk
Kampagnemodeller: 1,6 8v SPORT, samt Innovation med aircon

Indregistrede Saxoer i Danmark opgjort pr 30/6 01:
1.1: 2521
1.4: 3390
1.4 Aut: 38
1.5D 958
1.6: 1007
1.6 Aut: 21
1.6 16V: 272
Electrique 58

Køb af brugt Saxo:

Fjenden er som hyppigt hos PSA dårlig elektronik og tidlige modeller kan have problemer med motorstyringen. 16V motoren lider desværre af toppakninger som går, hvilket kan medføre en beskadiget motor, hvis det ikke opdages i tide. Skaden kan opstå allerede efter 50.000 km. Sørg også for at bilen har fået skiftet olie når den skal, og tandremmen bør køre max 90.000km. Kontroller desuden at gearkassen virker ordentligt, 2. gear syncromeshen har altid været svag på de sporty modeller. Bremseskiverne slides lidt hurtigere end forventet og er følsomme for forkert tilspænding af hjul. 8V-motorene bør ikke bruge olie af betydning.

© Kenneth Christensen og Joakim Nilsson for HI-SPEED.DK