|
Saxo præsenteres på Genéve udstillingen i marts 1996 som 3-dørs hatchback. På efterårets Frank-furt udstilling løftes sløret for 5-dørs udgaven og de sportslige modeller. Saxo skulle afløse den nu 10 år gamle AX og forsøge, at løfte arven efter den populære og økonomiske minibil. Saxo er baseret på 106 platformen, som igen var baseret på AX'eren, dog med øget akselafstand. I modsæt-ning til AX, er alle karroseriedele i stål, og derved har Citroën opgivet de konstruktionsprincipper, der gjorde at AX'eren kunne blive så let og økonomisk. Prisen på Saxo starter stort set der hvor AX programmet sluttede (på nær AX Furio og GTI). I Danmark har Saxo nok ikke solgt så meget som forventet, først i 1999 og frem blev der solgt flere Saxoer end 106'ere. Salget har dog været stabilt med omkring 1600 nyindregistreringer pr. år siden introduktionen. Saxo'en kom i Danmark fra start i alle modeller og udstyrs niveauer. Selv den skrappe VTS 16v blev lanceret fra starten til en pris der er 2 kroner billigere end 106 GTI. Udstyrsniveauerne er X, LX, SX, VSX, VTR og VTS. Motorerne i Saxo er ved introduktionen ligesom det meste af teknikken hentet på PSA hyl-derne. I Danmark er motorudvalget 1.1 60hk, 1.4 75 hk, 1.6 90 hk eller 103hk og 1.6 16V 120 hk. Omkring årsskiftet 1997/98 får Saxo sit første mindre facelift. Det betyder kosmestiske ændringer på fronten (smilende front), de fleste modeller får passagerairbag og tastaturstartspærren forsvinder til fordel for transmitter i startnøglen. I anden halvdel af 1998 benyttes forbedrede 1.4 og 1.6 8v motorer (samme tidspunkt som 206 introduktionen), der giver bedre ydelse/brændstoføkonomi og bedre gangkultur. Specifikationer er dog uændrede. Disse motorer kendes på det sølvfarvede ven-tildæksel. Andet og et mere betydeligt facelift får Saxo i slutningen af 1999. Der kommer helt ny front bl.a. med klarglaslygter. Bagtil er der små ændringer ved baglygterne og VTS og SPORT får en lille bagspoiler. Nyt design på bagrudeviskeren. Indvendigt forsvinder det diminutive handskerum. Der kommer digital km/triptæller og digital serviceindikator. Nakkestøtterne bagi nedfældes i bag-sæddet. Passagerairbag'en kan slås fra. De fleste modeller udstyres med CD-afspiller. VTS 16v standardmonteres med 15" alu med 195/45. Modelår 2001 kommer ultimo 2000 med sideairbags og en ny 1.6 8v med 100hk introduceres i Saxo VTS 8v og Saxo SPORT. Denne motor introduceres også i 306 og er en videreudvikling af den gamle 90hk udgave. De frække
udgaver af Saxo er VTS, VTR og SPORT modellerne, som er Citroens svar
på 106GTI, Rally og XS. Citroens inkonsekvente brug af disse modelbetegnelser
har gennem tiderne skabt en del forvirring. Fx har mange fejlagtigt
troet, at VTS modellen kun gælder for modellen med 120hk 16v motor.
Faktum er at VTS or VTR navnet kun dækker over at disse modeller
har fabriksmonte-ret skørtekit, bestående af skærmforøgere
integreret med de kraftigere for- og bagskørter, samt sideskørter.
Indvendigt er der sportssæder. SPORT modellen har også skørtekit
og findes kun med 1.6 8v motor på 90hk eller 100hk I grove træk
kan VTS, VTR og SPORT modellerne beskrives således: 1997: 1998: 1999: 2000: 2001: Indregistrede
Saxoer i Danmark opgjort pr 30/6 01: |
Køb
af brugt Saxo:
Fjenden er som hyppigt hos PSA dårlig elektronik og tidlige modeller kan have problemer med motorstyringen. 16V motoren lider desværre af toppakninger som går, hvilket kan medføre en beskadiget motor, hvis det ikke opdages i tide. Skaden kan opstå allerede efter 50.000 km. Sørg også for at bilen har fået skiftet olie når den skal, og tandremmen bør køre max 90.000km. Kontroller desuden at gearkassen virker ordentligt, 2. gear syncromeshen har altid været svag på de sporty modeller. Bremseskiverne slides lidt hurtigere end forventet og er følsomme for forkert tilspænding af hjul. 8V-motorene bør ikke bruge olie af betydning.
|