205

[Rallye Specifikationer]

Peugeot 205 blev annonceret i februar 1983 i skikkelse af en 5 dørs hatchback designet i et fællesskab mellem Pininfarina og Peugeots eget Etudes et Recherches i La Garenne. Bilen skulle erstatte 104 modellen, og arbejdet på Peugeot 205 blev påbegyndt allerede i 1978. Ved lanceringen bekendtgjorde Peugeot samtidig deres intentioner om at gå ind i verdensmesterskabet i rally. 205 Turbo 16 rallybilen var den første tredørs 205'er der blev vist til offentligheden. Oprindelig var det planen at 205 GTI'en skulle være den eneste 3-dørs 205'er, men således blev det ikke. 205 GTI'en blev lanceret med en motor fra XU-familien, nemlig XU5J. Med "kun" 1580 ccm ydede den i denne sin første skikkelse 105 hk. Fra modelår 1987 fik den større ventiler og 115 hk. Samme år blev kabinen opdateret med nyt instrumentbræt. I 1987 kom også alletiders bedste GTI nemlig 205 GTI 1.9. Mange mener at 1.6'eren er sjovere, men 1.9'eren må siges at være den ultimative GTI, vis mage nok aldrig ses igen.

Hvis du køber en brugt 205'er:

Karrosseri: Mange 205'ere er idag over 10 år gamle, og man skal derfor kigge godt efter rust. Problemet er dog størst på årgangene frem til 1985. På årgangene 1983-85 opstår der rustskader rundt om forruden. Specielt i nederste, venstre hjørne under gummilisten. Men også under siderudernes gummiliste og bagrudens gummiliste kan farven boble op pga lakproblemer. Gummilisterne skærer under kørslen igennem farvelaget hvorved fugt trænger ind. Rust omkring bagruden kan kun repareres ved at tage glasset ud, hvilket kræver ekspertise da det er limet i.

Endvidere kan det betale sig at kigge under det riflede plastik på bagklappen mellem baglygterne, her kan der skjule sig rustangreb. 1986 forbedres rustbeskyttelsen, men der er stadig grund til at være på vagt. Frem til 1989 bliver rustbeskyttelsen trinvis bedre. På '89 modellerne er ca.60% af karrossen forzinket. Kig under reservehjulet, her samles der skidt. Vær opmærksom på at der i sammenføjningen mellem karrosse og bagskærm kan samle sig fugt, således at bagskærmen ruster indefra, typisk på stykket foran baghjulet, under fenderlisten. Kig også på området ved brændstoftanken da området samler fugt og mudder.

Man skal iøvrigt være opmærksom på at af- og påmontering af forskærme på en 205'er er et mareridt, da de er limet i overkanten. Det er svært at afmontere dem uden at beskadige skærmen. Check om forskærmene har været skiftet ved at se om der boltene der holder skærmene er i karrosserifarven, og at der er brugt tilstrækkeligt fugemasse mellem skærm og karrosse. Hvis ikke, ruster bilen hurtigt.

En del biler leveres med skydesoltag. Disse ligner mest en tagbagagebærer, er svære at holde rene og er oftest utætte så det suser ved høje hastigheder. Hvis drænhullerne i forkanten af soltaget er tilstoppede, vil soltaget også dryppe vand i kabinen, så undersøg om der har været "vandskade".

De fleste 205'ere har revner i lakken øverst på B-stolpen, hvilket skyldes at her opstår store, mekaniske spændinger i materialet. Problemet er at især de "sportslige" 205'ere er meget hårdt affjedret og det går ud over karrosseriet. Dørenes forkant er forsynet med et anti-stenslags klistermærke i forkanten, hvis det er væk har bilen nok fået malet dør. Dørbundene kan også være rustne, så stik til dem mens du er nede og kravle alligevel. D ørstoppene er en sliddel, som på alle Peugeot'er. De er nemme og skifte, og vedligeholdes bedst med rigelige mængder olie. På Cabriolet-modellerne har dørene ingen ruderamme, og kan derfor ikke anvendes på den almindelige hatchback. Ligeledes er bagskærme og bagklap specielle. Tilgangen til disse pladedele er begrænset, så stumperne er dyre og sjældne til en Cabriolet.

Mange GTI'ere og Rallye'r har på et eller andet tidspunkt haft en skade, så kontroller at bilen ikke har været viklet omkring en lygtepæl. Man skal ikke lade sig skræmme af at panelet over kølergrillen, mellem forlygterne er grå eller sort. Panelet var aldrig malet i bilens farve fra fabrikken.

Et andet problematisk sted er panelet bag forlygter. Hvis grill og forlygter afmonteres er det let at inspicere. Ved samme lejlighed kan man kontrollere forkanten af kølerhjelmen.

Tågelygterne er en sliddel da de ruster både indvendigt og udvendigt.

Interiør: Her kan man lige så godt vende sig til tanken om, at instrumentbrættet knirker, sådan er det bare!

Udover dette skal man være opmærksom på om alle de elektriske installationer virker: elruder, centrallås, advarselslys etc. da elektronikken er ret ømfindtlig. Centrallåsen er ret primitiv, og kan gå i baglås.

Forruden har i førersiden en tendens til at dugge til i dårligt vejr pga. fejlkonstrueret varmekanal. Posen omkring gearstangen kan blive sprød, med sprækker og huller som konsekvens. Sædevarmen er meget sårbar, især på sportsmodellerne hvor polstringen er tynd.

Hvis gulvtæppet er fugtigt kan det skyldes et defekt element i varmeapparatet.

Mange tre måneders garantier dækker ikke elektriske fejl. Jeg mener dog at Peugeots egen etårige garantiordning for brugte biler dækker den slags.

Efter 1988 blev interiøret noget mere slidstærkt, dog har især Rallye-modellerne tendens til at have tyndslidte førersæder. GTI 1.6 havde stofbetræk på sæderne, men 1.9-modellerne havde del-læder kabine. Der er brugte kabine i handlen, men generelt skal man holde sig fra virkeligt slidte eksemplarer. Det er svært at få nye dele til interiøret, så her er man henvist til den Blå Avis eller køb/salg/bytte her på siden.

Undervogn: Kontroller bøsningerne til bærearmene samt krængningsstabilisatoren på fortøjet. Sidstnævnte kan pive i sving hvis bøsningerne er færdige. Samme gælder forhjulslejerne. Hvis fortøjet laver underlige "klonk"-lyde, kan det skyldes en defekt krængningsstabilisatorarm, bærekuglerne eller bøsningerne i svingarmene. Tårnlejerne kan også slides op, men er rimeligt billige at udskifte.

Hvis det knirker fra bagtøjet kan det være fordi lejerne i bærearmene er færdige. Hvis dette er tilfældet, kan reparationen koste mere end hele bilen er værd. Stumperne er billige, men det er et meget omfattende arbejde at skifte lejerne. Check også de blokke som hele bagvognen er ophængt i, disse slides nemlig også med alderen. Hvis du betragter en GTI/Rallye bagfra skal hjulene hælde svagt indad foroven, hvis de hælder udad har bilen kysset en kantsten for meget, og skal have ny aksel.

Ved samme lejlighed bør drivakselmanchetterne kontrolleres, hvis der er hul skal de skiftes. Problemet er bare at drivakslen kan være blevet beskadiget. Kig der hvor akslerne går ind i gearkassen. Hvis der drypper olie herfra skal pakdåserne skiftes. Undersøg desuden om skivebremserne er tyndslidte.

Ledningerne til advarselsblinket for slidte bremsbelægninger er oftest i stykker på de ældre årgange. Ledningerne bliver skøre med tiden og ryger af. Hvis bremserne på en GTI 1.6 siger sjove lyde skyldes ofte at der monteret forkerte bremseklodser og/eller man har monteret anti-raslefjederen forkert eller helt undladt den. Det kan også skyldes at gliderne på kalibrene har sat sig fast, eller et stempel er gået. En renoveret kaliber er heldigvis ikke nogen stor udgift.

Støddæmperne og bagvognen burde holde mindst 100.000 km. Peugeot laver deres egne støddæmpere som er temmelig avancerede, og har livstidsgaranti. Når det er sagt er det nu alligevel altid værd at skifte støddæmperne, da det kan gøre underværker for bilens komfort og køremåde.

Hvis fordækkene er uensslidte sporer bilen forkert og/eller har haft en skade, der ikke er rettet ordentligt op.

Endvidere kan ratstammen ruste fast, men der er mest et problem på biler der har stået stille i længere perioder. Det var kun de to sidste år at bilen kunne leveres med servostyring. Det er ikke realistisk at eftermontere det, pga. sværhedsgraden. En anden ting er så om bilen er typegodkendt med servostyring i Danmark.

Hvis du er på jagt efter en GTI, så kig på de originale letmetalfælge. Hvis de ikke er blevet plejet ordentligt begynder lakken af falde af. De kan dog repareres ved at sandblæse og lakere dem. 1.6'eren havde 5.5Jx14" og 1.9'eren havde 6J15" Speedline fælge. Disse kan frit ombyttes, men vær opmærksom på at 1.9 hjul på en 1.6'er hæver gearingen svagt. Det er svært eller næsten umuligt at få nye, originale Speedline fælge til GTI-modellerne, så hvis den bil du kigger på står på 14" stålfælge med vinterdæk, skal den være MEGET billig.

Motor og gearkasse: Alle 205'ere lider af hårde koblinger og rykkende motorer ved langsom kørsel, lev med det! Alle motorerne skulle kunne køre på blyfri.

GTI modellerne har en luftmængdemåler placeret i indsugningen, hvis den er i stykker vil man opleve et massivt effekttab. Hvis motoren går udjævn så kontroller alle stikforbindelser, da disse er meget fugtfølsomme. Relæet til benzinindsprøjtningen kan også hænge, så benzinpumpen er permanent tændt eller slukket.

Desuden er der rig mulighed for at nogen af alle de mange slanger er stoppet til i årenes løb. Dette kan medføre ujævn motorgang, som også kan skyldes at motoren suger falsk luft eller der er anvendt billige stumper til tændingen. Køle- og udluftningsslanger er ikke særligt holdbare, så regn med at skulle skifte på et tidspunkt. Køleren er heller ikke for god, de ruster i bunden. Der kan købes uoriginale kølere, fra f.eks TM Autoteknik (kig i fagbogen) som holder noget bedre.

De små indsprøjtningsmodeller (1.1 og 1.4) har på deres elektroniske karburator et BOSCH potentiometer. Hvis det er i stykker koster det 5000 kr da BOSCH ikke sælger delen i løs vægt.

På 1.3 Rallyerne, som jo har to dobbelte Webere, sidder en gummipakning på indsugningsmanifolden, denne slides med tiden og koster 1000 kr plus montering. Desuden er de to Weber karburatorer næppe justeret korrekt, og for de fleste Peugeot mekanikere er dette lidt af en sort kunst.

I motorrum skal man udover motoren checke at de to VIN (Vehicle Identification Number) plader stemmer overens. På inderskærmen i bilens højre side sidder en aluminiumsplade med bilens identitet påstemplet, den skal stemme overens med den som findes for foden af forruden.

En 1.9 motor er ret beset en 1.6'er med større slaglængde, så check dette hvis du er ved at købe en 1.9'er. Motornummeret indeholder også typebetegnelsen for motoren. En 1.6'er hedder XU5J mens 1.9'eren hedder XU9JA. Kig desuden på motorblokken. Hvis der sidder en halvtomme aluminiumsspacer mellem bundkar og motorblok er det en 1.9'er. De tidlige 1.6'ere havde et ståltrådsnet i oliepåfyldningsslangen, det ruster og kan falde ned i motoren. Fjern det, hvis det ikke allerede er væk.

Når du alligevel står på hovedet i motorrummet, så kontroller at tandremmen er skiftet hver 80.000 km. Hvis den knækker er det DYRT! Det tager en øvet mekaniker et par timer at skifte dem, hjemme i indkørslen tager det nærmere en halv dag. Hvis bilen lige har fået skiftet tandrem, og går mærkeligt, bør man checke tændingen. Tændfodeleren drives direkte af knastakslen, og hvis den er blevet forskudt i forhold til krumtappen gå motoren urent. På biler der har gået over 160.000 km, bør du lægge penge til side til en ny knastaksel da den kan være slidt. Dette gælder især GTI 1.9 modellerne. Remmen til generatoren skal også være meget stram for at lade ordentligt.

Der findes to versioner af GTI gearkassen. Den første, BE1, blev brugt frem til 1990. 1.9'eren har en anelse højere slutudveksling og dækdiameter end en 1.6'eren og er derfor højere gearet. I BE1 ligger bakgearet til venstre og opad, i den nye fra 1990 ligger bakgearet nedad og til højre. Den nye gearkasse har bedre pakdåser, der mindsker risikoen for utætheder, hvilket er et problem med den gamle. Især andet gearet kan være slidt på de sportslige modeller. Gearforbindelserne overses altid til service, og får derfor ikke den nødvendige service. Derfor slides de op eller rust sammen. En udskiftning giver ofte markant bedre fornemmelse i gearskiftet. Hvis der kommer en konstant bankende lyd fra transmission, der lyder som et slidt kardanled i en drivaksel, kan det være et leje i differentialet som er ved at ryge. Hvis det ikke laves omgående kan det medføre at gearkassehuset sprænges.

Priser: Det er svært at sige noget generelt om priserne, men en pæn, originalbil vil altid være mere værd på langt sigt end en der er ombygget. 205 Rallye 1.3 har altid været uforholdsmæssig dyr som brugt, da forsikringen er billig, men tænk på at man ofte kan få en GTI 1.9 til samme pris. Ligegyldig hvor mange penge man bruger på motoren i en Rallye 1.3 kommer man længere med en GTI. Modeller med diesel er ret efterspurgte og kostbare, desværre har man mig bekendt aldrig kunnet få den mere hidsige turbodiesel version herhjemme.

Modelhistorie:

1983:
205'eren introduceres som femdørs hatchback. Fås i følgende versioner:
205 GL 1.1 50 hk.
205 GR 1.4 5-gear 60 hk.
205 GT 1.4 5-gear 80 hk.
205 GLD 1.8 5-gear 60 hk.

1984:
I oktober introduceres 205'eren som tredørs model.
205 XL 1.1 50 hk.
205 XR 1.4 60 hk.
205 GTI 1.6 introduceres med 105 hk v.6250 o/min og 5½x14 Speedlinefælge med 185/60HR-14 dæk. Drejningsmoment 135 Nm v.4000 o/min. Motoren er en 1580 ccm, boring 83 mm x slaglængde 73 mm, med aluminiumsblok og topstykke. Fem hovedlejer. En overliggende knastaksel drevet med tandrem, løftehøjde på indsugningssiden 9.6 mm, udstødningssiden 9.6 mm og overlap på 4 grader. Bosch L-Jetronic benzinindsprøjtning. Kompression 10.2:1. Indsugningsventiler 38.5 mm, udstødningsventiler 31.5 mm.

1985:
Ingen nyheder andet end:
205 XE 1.0 45 hk, med tre døre og fire gear.

1986:
Cabriolet modellen af 205 præsenteres. Fås som:
205 CT 1.4 80 hk.
205 CTI 1.6 115 hk.
Desuden suppleres 205 GT af 205 Sprint med tre døre og samme motor. Dieselmotoren fås nu også i det tredørs karrosseri, 205 XLD. 205 Automatic 1.6 80 hk med femdøre præsenteres. Denne model har en anderledes udformet motorhjelm end de øvrige model, i det den er forsynet med en hævet midtersektion.
I oktober præsenteres et nyt instrumentbræt og rat i alle modeller. Ved samme lejlighed får GTI 1.6 større ventiler og ny knastaksel med større løftehøjde og overlap. Indsugningsventiler 40.6 mm, udstødning 33 mm, løftehøjde indsugning 11.2 mm og udstødning 10.3, overlap 11 grader, kompression 9.8:1. Ændringerne resulterer i 115 hk v.6250, og 133 Nm v.4000 o/min.
Den vigtigste begivenhed er dog introduktionen af GTI 1.9 modellen i oktober. Motoren, XU9JA er hentet fra Citroën BX 19GT. Motoren blev forsynet med Bosch LE2 Jetronic indsprøjtning og ydede 130 hk ved 6000 o/min og et drejningsmoment på 165 Nm v.4750 o/min. De færreste havde dog den effekt, mere realistisk er de 125 hk som Citroën opgav for deres BX GTI. Motoren er på 1905 ccm, boring 83 mm og slaglængde 88 mm. Kompressionsforhold 9.6:1. Ventilstørrelsen er den samme som for den reviderede 1.6'er, men knasten har lige under 14 graders overlap. GTI 1.9 er udstyret med skivebremser på alle hjul, ventilerede foran. Desuden har den halvlædersæder, elruder og centrallås. Den er desuden udstyret med 6x15" Speedline med 185/55VR15 dæk. Fælgene og 1.9 skiltene på c-stolpen er den eneste ydre forskel på GTI 1.6 og 1.9.

1987:
205 XS 1.4 præsenteres med undervogn som GTI 1.6 og 1360 ccm TU motor med Solex-karburator. Denne motor kan genfindes i Citroën AX GT. Samme motor fås i 205 XR/GR 1.4 med 65 hk. 205 XE udgår.

1988:
Nu fås 205 1.1 også med TU-motor, nemlig i 205 XL 1.1 55 hk. Samme motor benyttes i kampagnemodellen 205 Junior.
205 CT 1.4 bliver til 205 CJ 1.4.
205 Rallye 1.3 præsenteres i Danmark. Den fås kun i hvid med specielle skærmforøgere, kabine som GTI modellerne men uden elruder og centrallås. De forreste tågelygter er erstattet af kølehuller med gitter. Bilen har undervogn som en GTI 1.6, dvs speciel forbro, ventilerede skiver for og tromlebremser bag. Motoren er en opboret 1.1 liters motor, hvilket resulterer i 1294 ccm. Den er forsynet med to dobbelte Weber DCOM 40 karburatorer, en skrap knastaksel, og speciel udstødningsmanifold. Den yder 103 hk ved 6800 o/min, og 120 Nm ved 5000 o/min, hvilket er bedre en 106 Rallye 1.3 kan præstere. 205 Rallyen standardmonteres med 165/70HR13 dæk på 5½" stålfælge. Præstationerne blev dengang målt af Bilen Motor & Sport, 0-100 km/t 9,35 sek., topfart 192 km/t.

1989:
Andet og sidste år 205 Rallye 1.3 kan købes på det danske marked.

1990:
I oktober præsenteres de nye 1991 modeller, alle med katalysator. Fås i følgende udgaver:
205 XLi 1.1 60 hk, og kampagnemodellen Sprite.
205 XRi 1.4 75 hk. Fås også som kampagnemodellen Coke med soltag.
205 Rallye 1.3 erstattes af Rallye 1.9. Denne er forsynet med GTI 1.9 motoren neddroslet til 103 hk v.6000 o/min og 142 Nm v. 3000 o/min. Effekten er sænket vha. et andet topstykke der giver lavere kompression (8.8:1). GTI 1.6 udgår, GTI 1.9 stækkes til 122 hk pga de nye miljøkrav. Ved samme lejlighed "faceliftes" 205'eren i det den får hvide blinklys foran og nye baglygter inspireret af 405'eren.

1992:
Sidste år for Rallye 1.9.
Nu findes 205'eren kun som:
205 Colorline 1.1 og 1.4.
205 XRi/GRi 1.4.
205 GTI 1.9.
205 GRD 1.9 64 hk.
205 CJ/CTi 1.4 og 1.9.

1993:
Sidste år for GTI 1.9.
205'eren fås ellers kun som Colorline 1.1, 1.4 og 1.9 Diesel + CJ og CTi.

1994:
I Danmark sælges fra efteråret nu kun 205 Forever, en 1.4 med en masse udstyr og Rallye frontspoiler samt 205 CJ 1.4. Indtil da kunne man købe:
205 Look 1.1 60 hk.
205 SRi 1.4 75 hk.
205 GTI 1.9 122 hk.

© HI-SPEED.DK