|
Tuning af 206 GTi |
|
Hermed
en opdateret side vedr. tuning af 206 GTi. Lad mig med det samme slå
fast, at 206 GTI er en af de absolut "dårligste" Peugeoter
at købe, hvis du ønsker at tune lidt udover det sædvanlige
(K&N luftfilter og chip). |
|
Trin 1 |
|
K&N
luftfilter m/Power blanket, Pris ca. 1.000 Kr, effekt 152 HK. Du kan
læse mere om hjemmelavet
luftfilter kits her |
|
Trin 2 |
|
Chip
fra RH-Motorsport, pris 2.500,-. Effekt 155-160 HK (trin 1+2). Samtidig kan RH-Motorsport flytte din omdrejningsbegrænser til 7.000 o/min (Det skulle motoren nemt kunne klare iflg. Jørgen Agergård). Det giver en stor fordel ved gearskift, idet du "starter" 500 o/min længere oppe ad omdrejningsskalaen når du har skiftet gear. Specielt sammen med en forbedret chip, hvor den får mere benzin i toppen af omdrejningsskalaen, kan det mærkes. |
|
Trin 3 |
|
Knaster
fra 306 GTI, pris ca. 6.000 Kr. Effekt 160-161 HK. (trin 1+2+3). Peugeot
Køge sælger et kit bestående af 306 GTI knaster
og indsugningsmanifold fra 2.2 liters motoren for 15.000 kr inkl.
montering. Deres egen 206 GT yder med dette 161 hk og 204 Nm. |
|
Trin 4 |
|||
|
Indsugningsmaninfold
fra 406 TS4, pris ca. 8.000. Effekt 170 HK (trin 1+2+3+4) og et moment
på ca. 210 Nm er inden for rækkevidde.. Du må dog under ingen omstændigheder lave Trin 4 kittet, uden at få lavet en ny chip. Bilen får alt for lidt benzin, og uden at øge benzin mængden, kan du brænde hul i dine stempler. |
|
Trin 5 |
|
Portning
af topstykket, pris ca. 6.000 Kr - Effekt 172 HK (Trin 1+2+3+4+5). |
|
Trin 6 |
|
2.2 liters
konvertering m. EFI indsprøjtningsanlæg, pris ca. 63.000
Kr. Effekt ca. 215 hk. |
|
Hvad du ikke kan med 206 GTi |
|
1) Trykladning
kan IKKE anbefales. Jørgen Agergård har lavet en enkelt
206 GTI med kompressor og 220 HK, men termisk (varmeudvikling) kan
bilen ikke holde til det. Den smed den ene toppakning efter den anden
og kompressoren er blevet afmonteret igen. Istedet har ejeren fået
lavet et Trin 6 kit. 2) Du
kan ikke montere skarppere knaster end dem fra en 306 GTI. MAXI knaster
fra Peugeot til 306 GTI, løfter for højt og insisterer
du på at få dem i, skal der laves en del om på dit
topstykke for at de ikke rammer stemplerne. 3) Du kan ikke lave nogen form for slagvolumenforøgelse. Blokken er for kort til at der kan monteres en krumptap med længere slaglængde. |
© Henrik Bisgård for Hi-Speed.dk