Bilstereo |
Højttalerkabel:
Det er vigtigt at kablerne har samme længde til begge højttalere, for at der bliver den samme modstand i begge sider. Det er ikke nødvendigt at bruge de kraftigste kabler man kan skaffe, men de skal passe til effekten (Watt) og længden af kablerne. Man skal sørge for at kablerne er godt og sikkert beskyttet, for at modvirke kortslutninger. Når man skal have forbundet højttalerkablerne er det vigtigt at bruge nogle gode stik for at få den bedste forbindelse, man kan også lodde det sammen, men så får man et problem, hvis det skal skilles ad igen.Strømkabel:
Med kun 12 - 14 volt til rådighed må der nødvendigvis trækkes store strømstyrker (amp.) Her er en lille oversigt over hvor tyk strømkablet skal være.
Strømstyrke |
Kabellængde 0 - 2 m |
2 - 4 m |
4 - 6 m |
Op til 20 A |
4 mm2 |
8 mm2 |
9 mm2 |
Op til 50 A |
14 mm2 |
16 mm2 |
25 mm2 |
Op til 85 A |
14 mm2 |
25 mm2 |
32 mm2 |
Op til 125 A |
25 mm2 |
32 mm2 |
34 mm2 |
Over 125 A |
32 mm2 |
34 mm2 |
40 mm2 |
Strømkablet skal være kræfter jo længere det skal være, da der eller vil blive et effekt tab. Det er meget vigtigt at netop strømkablet er godt isoleret, fordi der er omkring 50 - 70 ampere i kablet. Hvis man laver en kortslutning, vil der komme store gnister og det kan forsage store skader. Hvis man er uheldig kan batteriet blive beskadiget og forstærkeren kan også tage skade. Hvis man har en elektrolyt kan den, hvis man er meget uheldig, eksplodere. Det er vigtigt strømkablet har nogle gode forbindelser til batteriet og forstærkeren, man kan med fordel benytte forgyldte stik/batterisko og lignende.
Signalkabel:
Signalkabler og strømkabler må ikke trækkes i samme side, da det ellers kan for=E5rsage støj. De skal også være godt isoleret. Signalkablet skal være særdeles godt isoleret, for at modvirke strålinger fra strømkabler. Det er vigtigt at signalkablerne er gode for at få et rent og uforstyret signal. Når man skal ud at investere i bas skal man tænke på hvor meget plads man vil bruge og hvor meget man har. Jo større subwooferen er desto mere luft, og plads, skal den bruge. Man kan købe færdiglavet subwoofer(e) og kasse, det er en god måde at begynde på, men de fleste kasser passer ikke i bilen. De er også oftest bygget af et dårligt materiale. Det er meget nemt selv at bygge en kasse, man skal bruge noget MDF plade 19 mm eller 21 mm (man kan også lime to plader sammen så tykkelsen bliver omkring de 20mm), når den skal samles skal man bruge rigeligt med trælim evt. opskummende lim og nogle kraftige skruer, længden af skruerne skal være 2 x træets tykkelse og ca. 3 - 4 mm i tykkelsen. Det er meget vigtigt, at kassen har den helt rigtige størrelse og Aeroporten skal have den rigtige længde, for at få bassen til at spille bedst muligt. Man kan oftest få forhandleren til at lave en kabinet beregning.Det er nødvendigt at benytte en forstærker til at trække en subwoofer, da en headunit kun kan levere omkring 10 - 14 watt. Den skal have så meget effekt som muligt, for at den kan spille så kontrolleret som muligt.
Når man benytter forstærkere skal man overveje at installere en eller flere kondensatorer (elektrolyt), de virker som et ekstra batteri, men de er meget hurtigere til at afgive strøm, fordi de sidder så tæt ved forstærkeren som muligt, når forstærkeren skal yde sit bedste.
En kondensator er et oversize batteri, som skal placeres så tæt på forstærkeren som muligt. Den gennemsnitlige pris på en kondensator er ca. 700 kr. for en 1/2 farad, de kan fås helt op til 2 farad. Kondensatoren vil fungere som et ekstra stabilt strømreservoir, der giver forstærkeren en mere lav-impendant forsyning og følgelig bedre dynamik- subjektivt mere saft og kraft og ikke mindst et større, mere rummeligt lydbillede. Kondensatoren er desuden det perfekte middel til at mindskelse eller ligefrem eliminering af elektrisk støj i biler, hvor telefoner, elruder, ventilatorer og ikke mindst tændingssystemer er slemme støjkilder.
Når man skal have ekstra forstærker, skal man overveje hvor meget man vil ofre og hvor mange højttalere den skal drive. Mange vælger at købe en middel dyr forstærker i deres lokale bil-shop, man oftest er lydresultatet mindre godt, fordi forstærkeren ikke leverer det antal watt som står på forstærkeren. Som eksempel kan man tage en Pioneer 402 forstærker (pris ca. 2000kr), den er opgivet til 2 x 75 w, man når man så kommer til at kikke på de små bogstaver kan den kun yde 2 x 35 w ved 14,4 volt. Hvis man så tager, en Phoenix Gold ZX 500 (pris 6000kr) den er opgivet til 2 x 75 w ved 12,5 volt, men ved 14,4 volt yder den 2 x 300w. De to forstærkere kan ikke rigtig sammenlignes, men man kan godt se at det er vigtigt at finde ud af hvor mange volt effekten er opgivet ved. De fleste (billige) producenter opgiver deres forstærkere ved det maksimale antal watt, men så er tallene ikke sammenlignelige.
Hvis forstærkeren skal bruges til at trække en eller flere subwoofer(e) er det vigtigt at forstærkeren har et low-pas filter. Det er et filter der skiller de høje toner fra (diskant/mellemtone) så det kun er de toner under 120 Hz der kommer med. Det er også vigtigt, at filteret kan indstilles, så man kan bestemme hvor forstærkeren skal skære tonerne fra. Når man benytter en forstærker til bas, kan man med fordel brokoble to kanaler, fordi det ikke er muligt for det menneskelig øre at høje stereo perspektivet når det er nede i de lave toner.
Personligt foretrækker jeg Phoenix Gold, de producerer kvalitets produkter til en rimelig pris. fx. Phoenix Gold ZX 450 forstærker, den er opgivet til at levere 4 x 18 w ved 12,5v, men den kan sagtens trække to 12" subwoofere plus et front system bestående af to Boston Pro 4.4 enheder. Forstærkeren kunne spille 132 db, + den satte en bilalarm i gang, da de skulle db måle bilen.